Het is mooi dat de "Fiscal Cliff" is afgewend, of niet!
De begroting van de VS laat al enige jaren een groot begrotingstekort zien van ca. 1000 miljard dollar. Dit is tussen de 6 en 7% van de totale begroting van de VS. Daarbij is de totale staatsschuld afgelopen jaren opgelopen tot ca. 100% van het bruto binnenlands product (bbp). Geen mooie cijfers en vooruitzichten dus. Het gevolg van het gevoerde beleid is wel dat er sprake is van economische groei van 1 a 2%!
Binnen de EU is de situatie niet veel beter. Alhoewel de grote economieën zoals Duitsland, Engeland en Frankrijk betere cijfers laten zien dan de VS. De begrotingstekorten in de EU zijn lager en de totale schuld lijkt meer onder controle. De meeste EU landen hebben dan ook een strak beleid gevoerd m.b.t. het tekort en de totale staatschuld. De EU richtlijnen zijn immers een maximaal tekort van 3% en een totale schuld van ca 60% bbp. Het gevolg is echter wel weinig economische groei en de meeste EU landen!
Aan beide aanpakken zitten voordelen en nadelen. De voordelen voor de VS consumenten op korte termijn zijn economische groei. De nadelen zijn echter op de lange termijn hogere schulden voor de volgende generatie en eventuele hogere rente op de staatschuld, zie waarschuwingen van bijvoorbeeld Moody's. De EU heeft directe nadelen door het beleid zoals geen economische groei of zelfs recessie. Het voordeel is echter dat op lange termijn meer groei mogelijk is door minder schuld en lage rentelasten.
Het is daarom jammer dat de politiek geen lange termijn afspraken kan maken met de bevolking, met name voor de toekomstige generaties. Dan zouden we kunnen afspreken om in slechte tijden meer uit te geven en in goede tijden te sparen (of af te lossen). Historie leert echter dat dit een utopie is.
Er rest dan ook maar 1 conclusie: je huishoudboekje moet ten alle tijden op orde zijn. Wat dat betreft ben ik voorstander van het EU beleid (max 3% begrotingstekort en 60 % staatschuld van het bbp). Hoe jammer dat ook is voor de huidige generatie waartoe ik zelf behoor, het is de enige manier voor goed rentmeesterschap voor de toekomstige generatie! En daar gaat het ten slotte om in de maatschappij.
Ik hoop dan ook dat de regering van de VS en de EU landen doorpakken zodat er een mooie toekomst is voor onze kinderen.
Egon van der Veer
Diecteur instituut Economie en Management
NHL Hogeschool
Deze blog gebruik ik voor mijn werk als directeur Economie en Management (ECMA) aan de NHL Hogeschool te Leeuwarden.
Posts tonen met het label Economie. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Economie. Alle posts tonen
donderdag 3 januari 2013
dinsdag 31 mei 2011
Beste Economie studenten van Nederland studeren aan de NHL!
Vandaag ook nog even gesproken met een paar trotse docenten van de Economie opleidingen aan de NHL Hogeschool over deze pluim op hun werk. Uiteraard is het meeste werk verricht door deze getalenteerde studenten.
Ook leuk om te lezen dat ze indruk maken bij gerenomeerde instituten zoals APG. APG belegt ca. 270 Miljard Euro!
zaterdag 28 mei 2011
NHL Hogeschool - ‘Het beste financiële hbo-team van Nederland en Vlaanderen’
NHL-studenten economie winnen HBO Talentenprijs
(tekst: NHL)
NHL-studenten winnen HBO Talentenprijs
Het NHL-studententeam van de afdeling Economics sleepte donderdag 26 mei de titel voor ‘Het beste financiële hbo-team van Nederland en Vlaanderen’ binnen tijdens de HBO Talentenprijs editie Financieel Management. Van de 24 studententeams van 17 deelnemende hogescholen was het NHL-team aan het eind van de dag overall winnaar.
De studenten van het winnende team, Robert Bosma (Accountancy), Jeroen Jansen (Accountancy), Hein Kemme (Bedrijfseconomie), Roy Greidanus (Bedrijfseconomie), Daniëlle Hooijenga (Financial Services Management) en Jildou Veurman (Financial Services Management), zijn blij met de titel en de eeuwige roem die daarmee gepaard gaat. “We hadden het helemaal niet verwacht, omdat we in verhouding met de andere teams een hele moeilijke case hadden. De case is uitgevoerd voor het APG Pensioenfonds. Het was voor ons een uitdaging en vervolgens moet je het ook nog duidelijk uitleggen aan een paar honderd mensen. Dat maakt de overwinning nog mooier”, aldus een opgetogen Robert Bosma. “APG heeft ons ook uitgenodigd om een dag mee te lopen binnen de organisatie, een unieke kans voor ons.”
De HBO Talentenprijs editie Financieel Management werd voor de tweede keer georganiseerd door Hanzehogeschool Groningen in samenwerking met PricewaterhouseCoopers. Studenten van de hbo-opleidingen Bedrijfseconomie, Fiscale Economie, Accountancy en Financial Services Management over heel Nederland werden uitgedaagd om in teamverband praktijkvraagstukken van bedrijven uit te diepen. Deze teams, bestaande uit zes personen, kregen tijdens de HBO Talentenprijs een reële financiële casus van een willekeurig bedrijf voorgelegd. Elk team presenteerde na vier uur werktijd in een pitch van vijf minuten de gekozen oplossing aan het bedrijf in kwestie. Het bedrijf bepaalde vervolgens welke oplossing de beste was. Per bedrijf kwam er zodoende een winnaar uit de bus. Alle winnaars samen werden vervolgens beoordeeld door een onafhankelijke jury bestaande uit mensen uit de financiële wereld.
Datum: Zaterdag, 28 Mei 2011
(tekst: NHL)
NHL-studenten winnen HBO Talentenprijs
Het NHL-studententeam van de afdeling Economics sleepte donderdag 26 mei de titel voor ‘Het beste financiële hbo-team van Nederland en Vlaanderen’ binnen tijdens de HBO Talentenprijs editie Financieel Management. Van de 24 studententeams van 17 deelnemende hogescholen was het NHL-team aan het eind van de dag overall winnaar.
De studenten van het winnende team, Robert Bosma (Accountancy), Jeroen Jansen (Accountancy), Hein Kemme (Bedrijfseconomie), Roy Greidanus (Bedrijfseconomie), Daniëlle Hooijenga (Financial Services Management) en Jildou Veurman (Financial Services Management), zijn blij met de titel en de eeuwige roem die daarmee gepaard gaat. “We hadden het helemaal niet verwacht, omdat we in verhouding met de andere teams een hele moeilijke case hadden. De case is uitgevoerd voor het APG Pensioenfonds. Het was voor ons een uitdaging en vervolgens moet je het ook nog duidelijk uitleggen aan een paar honderd mensen. Dat maakt de overwinning nog mooier”, aldus een opgetogen Robert Bosma. “APG heeft ons ook uitgenodigd om een dag mee te lopen binnen de organisatie, een unieke kans voor ons.”
De HBO Talentenprijs editie Financieel Management werd voor de tweede keer georganiseerd door Hanzehogeschool Groningen in samenwerking met PricewaterhouseCoopers. Studenten van de hbo-opleidingen Bedrijfseconomie, Fiscale Economie, Accountancy en Financial Services Management over heel Nederland werden uitgedaagd om in teamverband praktijkvraagstukken van bedrijven uit te diepen. Deze teams, bestaande uit zes personen, kregen tijdens de HBO Talentenprijs een reële financiële casus van een willekeurig bedrijf voorgelegd. Elk team presenteerde na vier uur werktijd in een pitch van vijf minuten de gekozen oplossing aan het bedrijf in kwestie. Het bedrijf bepaalde vervolgens welke oplossing de beste was. Per bedrijf kwam er zodoende een winnaar uit de bus. Alle winnaars samen werden vervolgens beoordeeld door een onafhankelijke jury bestaande uit mensen uit de financiële wereld.
Datum: Zaterdag, 28 Mei 2011
Abonneren op:
Posts (Atom)