zondag 8 december 2013

Kwaliteit onderwijs en onderzoek centraal in nieuwe branchecode hogescholen

Het is goed om te lezen dat de branchecode HBO expliciet meer aandacht vraagt voor de "maatschappelijke opdracht" en de versterking van de kwaliteit van het onderwijs en onderzoek.

Het realiseren van kwalitatief hoogwaardig onderwijs en onderzoek onder eindverantwoordelijkheid van het College van Bestuur is de belangrijkste taak voor een hogeschool anno 2013. Alle overige activiteiten en processen binnen een hogeschool zijn een afgeleide van deze primaire taak. De Raad van Toezicht toetst of de realisatie van dat onderwijs- en onderzoekaanbod leidend is geweest in relatie tot de andere bedrijfsprocessen binnen een hogeschool. Dat is de essentie van de nieuwe branchecode Goed Bestuur waar de 37 hogescholen in Nederland unaniem mee hebben ingestemd. De code wordt deze week door de Vereniging Hogescholen, de brancheorganisatie van de hogescholen in Nederland, aangeboden aan minister Bussemaker van Onderwijs. Bron: zie hier het volledige artikel - Vereniging Hogescholen.

In de brachecode staan een paar zeer goede aanwijzingen om de maatschappelijke opgave, kwaliteit van onderwijs en onderzoek ter hand te nemen. In de preambule staat een informatieve historische opsomming over de vorming van het HBO als zelfstandige stichtingen en de bijbehorende ontwikkeling van bestuur en toezicht. Nieuw in de branchecode is de aandacht voor de maatschappelijke opgave (punt 9 in de preambule): de eigen missie, visie en doelstellingen als leidend principe voor de prestaties. Hieronder een aantal quotes uit de brachecode. Volgens mij kunnen we hier alleen maar blij van worden dat de Brachecode HBO beter gaat aansluiten bij de primaire opgave van het HBO: onderwijs en onderzoek!
Goed onderwijs kwalificeert studenten voor de arbeidsmarkt én geeft hen de instrumenten mee om zich blijvend te ontwikkelen, een attitude ook die ontwikkeld moet worden vanaf de eerste dag dat studenten in het hbo actief zijn.
Dit sluit prachtig aan bij de kern van SLB en het lectoraat Persoonlijk Leiderschap!
Het is tegelijkertijd een opdracht voor het hbo om vorm en inhoud te geven aan het leven lang leren door het verzorgen van een actueel en divers aanbod van cursussen en opleidingen dat afgestudeerden ondersteunt in hun loopbaan."
De opgave voor onze deeltijd en cursorsich aanbod!
Maar met het verzorgen van onderwijs alleen kunnen de hogescholen niet volstaan: goed onderwijs is alleen mogelijk als het is verbonden met de nieuwste kennis. Voor het leggen van die verbinding doen de hogescholen aan praktijkgericht onderzoek, onderzoek dat met een oplossingsgerichte insteek de vragen en ambities van bedrijven, instellingen en andere maatschappelijke organisaties als uitgangspunt neemt. Goed onderzoek voedt zo voortdurend het onderwijs met de nieuwste kennis en inzichten.
Koren op de molen voor onze lectoraten!

Mijn eigen conclusie is dat het goed is dat onze eigen HBO Vereniging de branchecode heeft aangescherpt ten gunste van de primaire opdracht: onderwijs en onderzoek passend bij onze eigen maatschappelijke opgave.

Volgens mij past dit geheel in de lijn van het door de NHL ingezette beleid: focus op kwaliteit van onderwijs & onderzoek, studiesucces en marktpositie. Daarnaast past het naadloos bij de door het instituut Economie & Management geformuleeerde missie: onze klanten te laten groeien in hun competenties door een persoonlijke en praktijkgerichte benadering.

Egon van der Veer
Directeur Instituut Economie en Management
NHL Hogeschool

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Twitter Updates

    follow me on Twitter